Rörande det digitala nationsmötet 24/9

Länk till mötet: https://lu-se.zoom.us/j/64979311894 

Du kan ladda ner programmet Zoom i förväg, men annars går det bra att köra programmet direkt i din webbläsare. Starttiden är kl. 19.00(..), torsdag 24 september.

Link to the meeting: https://lu-se.zoom.us/j/64979311894 . You can either download Zoom in advance or run it on your web browser. The time for the meeting is Thursday 24th of September at 19.00(..).

Under mötet kommer samtliga deltagare i regel att vara tekniskt nedtystade. Vill du tala använder du knappen med funktionen ”räck upp handen”. Ordföranden fördelar ordet, och medan du talar aktiverar du din mikrofon. Talarlista kommer att föras under diskussionspunkterna.

As a rule, participants will be muted during the meeting. When you wish to speak, you press the button “raise your hand”. The chairman allocates speakers. On personal allocation, please activate your microphone while speaking and then turn it off again. During each discussion session, a moderator will keep a list of speakers.

 

Röstningen kommer att gå till på följande sätt: I början av mötet fastställs en röstlängd med namn på samtliga närvarande. Vallängden kontrolleras i slutet av mötet för att säkerställa att samtliga deltagare finns med. Enbart de som står på vallängden har rätt att rösta.

Om mötet yrkar på sluten votering kommer denna ske fysiskt på Blekingskas expedition fredagen den 25 september kl. 15-18 med hjälp av en valurna, där man kan avlägga sin röst under uppsikt av två valda justeringspersoner, tillika rösträknare. För att du ska ha rätt att rösta i den slutna voteringen ska ditt namn stå på vallängden och du ska uppvisa legitimation och student-ID. Resultatet tillgängliggörs samma kväll på nationens hemsida.

The voting will be conducted in the following manner: At the beginning of the meeting, the names of all those present will be written down on a list; the electoral register. This register will be checked at the end to ensure that the names of all participants have been recorded. Only members listed in the electoral register are eligible to vote.

Other elections will be carried out during the meeting by way of acclamation. If the meeting wants closed voting this will take place at Blekingska’s office where you’ll be able to cast your ballot between 15-18 on Friday 25th September, the day after the meeting. To vote you must bring your ID, Student-ID and have your name in the electoral register. The result of the vote will be published on the nation’s Facebook page on the same evening.

 

Ifall du är sjuk eller självisolerad kan du rösta i den slutna voteringen via ombud. Detta fungerar så att du skickar med bilder på din legitimation och ditt student-ID samt en handskriven fullmakt till den person du utnämnt till ditt ombud. Varje ombud får avge två röster – en för sig själv och en för någon annan (se ovan). Meddela även qurator Alexandra Gäddnäs om du tänker rösta via ombud.

OBS! Tänk på att både du och ditt ombud måste stå med på vallängden.

If you are sick or self-isolated you can still vote in the closed voting via a delegate. Send a picture of your ID and Student ID along with written and signed authorization (forms available at exp!) with the person who is going to be your delegate. The delegate votes twice – once for themselves and once for you. Notify Alexandra Gäddnäs, qurator, if you are planning on voting via a delegate. 

NB! Keep in mind that you and your delegate both need to be in the electoral register.

Vid frågor, mejla: q@blekingska.se

If you have questions, e-mail: q@blekingska.se

Alexandra Gäddnäs
Qurator